Enfant terrible iz trgovine snova – Frederic Beigbeder “129,90 kn”

Gemma Galore • 03.03.2017 • Nema komentara

Za lounge.ba piše: Irena Fišić

17105523_10212703322203635_767679410_n

Nebo uvijek modro, cure nikad ružne, savršena sreća retuširana u PhotoShopu. Preušminkane slike, glazba u trendu. Kad si, zahvaljujući teško stečenoj ušteđevini, uspijete priuštiti auto iz snova, onaj koji sam vam snimao u svojoj posljednjoj kampanji, ja sam ga već izbacio iz mode. Imam tri unaprijed pripremljena trenda i uvijek sve tako izvedem da se isfrustrirate. Glamur je zemlja u koju nikad ne stižemo. Drogiram vas novitetima, a njihova je prednost da nikad ne ostaju novima. Uvijek ima neki novi novitet zbog kojeg zastarijeva prethodni. Moj je sveti poziv natjerati vas da slinite. U mojem zvanju nitko ne želi vašu sreću, jer sretni ljudi ne troše.

Ovo su reci iz kontroverzne knjige još kontroverznijeg autora Frédérica Beigbedera, knjige simbolično nazvane prema njezinoj prodajnoj cijeni od 129, 90 kn.

Ona predstavlja njegov obračun sa reklamnom industrijom u kojoj radi kao copywriter –  pisac slogana; sredstvo pomoću kojega bi isprovocirao otkaz i time se oslobodio svih stega ove industrije. Ovaj autor, poznatiji kao enfant terrible (neposlušni sin), osjeća moralnu dužnost da čovječanstvu prenese pravu istinu o jednoj od najmoćnijih industrija na svijetu:

Ispalo je da sam bio svjedokom određenih događaja i da, osim toga, poznajem dovoljno ludog izdavača koji će mi dopustiti da ih ispričam.

Ogorčen poslom svih tih copywritera, koji su za dobre ideje nagrađeni tretmanima dostojnih lordova, a za one loše nisu tretirani ništa bolje od pasa lutalica, glavni junak ovog romana Octave Parango piše nam:

Našao sam se usred postrojenja koje melje sve pred sobom; nikad nisam očekivao da bih se iz njega mogao izvući bez ogrebotine. Posvuda sam pokušavao doznati tko ima moć promijeniti svijet, sve do trenutka kad sam uvidio da sam to možda ja.

frederic-beigbeder

Imajte uvijek na umu: s reklamom se ne šali.

Na prvi pogled čini se da se Octave dobro prodao. Njegovi (uspješni) slogani omogućuju mu odmore na Saint Barthélémyju ili Staint Tropezu. Ali sve to ima svoju cijenu. Njegov posao i zarada mu ne jamče sreću u ljubavi i životu. Nakon prekida ljubavne veze sa Sophie pita se:

Zašto ljudi moraju otići da bismo shvatili da ih volimo?

Ovaj kaotični svijet začinjen drogom i alkoholom, te zasnovan na lijepoj laži, čini da on počinje uviđati koje su to prave vrijednosti u ljudskom životu. Što je ovaj svijet bizarniji, time ga normalni život više fascinira.
Reklamnu industriju on shvaća više nego ozbiljno, štoviše, predstavlja ju kao oblik Trećeg Reicha:

Dresirani smo da prihvaćamo…, te opisuje cijelu njezinu mračnu stranu. Robne marke su dobile treći svjetski rat protiv ljudskih bića.

Ovdje nam ne promiče niti jedan detalj. Naime, komercijalni svijet reklama, koji slogane doslovno naziva udicama, sve je samo ne bezazlen.
U svojem djelu 129, 90 kn, pisac se nije obrušio samo na današnji konzumerizam i komercijalizam, već i na sve one koji im se slijepo prepuštaju.

Više reklama ne kopira život,  nego život kopira reklamu.

U ovoj tragikomediji Beigbeder nam na bizaran i groteskan način, poput likovnih djela Marka Rydena, oslikava suludi svijet reklama u kojem trava nikada nije dovoljno zelena niti nebo dovoljno plavo.
Otkriva nam sve finese kojima se ova industrija koristi te nudi svoje legendarne rečenice:

Nije Francuska pobijedila Brazil u finalu svjetskog prvenstva, nego je Adidas pobijedio Nike.

Cijela knjiga prepuna je ludih slogana i autorovih lucidnih izmišljaja, te je koncipirana tako da su čak i teme o životu, ljubavi i prirodi objašnjene rečenicama nalik na te iste reklamne slogane ili pak nekim tipičnim marketinškim pojmovima, što samoj knjizi daje intrigantan, nesvakidašnji ton. Također, tekst u knjizi simbolično je isprekidan reklamama, odnosno sadržajima različitih reklama.
Ovo djelo doživjelo je vrhunac svojim filmskim ostvarenjem pod nazivom 99 francs, sa oskarovcem Jeanom Dujardinom u glavnoj ulozi.

I na kraju, nameće se pitanje: Što je pisac htio reći?
Jedan od mogućih odgovora mogao bi biti:
Život bi trebao nalikovati životu, a ne reklami.

17101664_10212703337844026_2113354782_n

 

 

Categories preporuka
Vezani članci

Nema komentara